De gemeenschappelijke regeling Bleizo die Lansingerland met Zoetermeer is aangegaan heeft als kerndoel het realiseren van een knooppunt voor het openbaar vervoer waarin een spoorstation aan de spoorlijn Gouda – Den Haag een centrale plaats moet krijgen. Ondanks de positieve resultaten van een reizigersenquête aarzelen de spoorwegen nog omdat aangescherpte veiligheidseisen een extra stop lastig inpasbaar maken in de dienstregeling. Definitief uitsluitsel wordt in 2014 verwacht.
Als het NS-station niet doorgaat dan moet de ambitie van het Bleizo-project omlaag en wordt rekening gehouden met verlies op de grondexploitatie. Leefbaar 3B vindt dat in dat geval Lansingerland in gesprek moet gaan met de gemeente Zoetermeer over aanpassing van de plannen, waarbij ontbinding van Bleizo serieus overwogen moet worden.
Als het station wel doorgaat dan zijn de perspectieven rooskleuriger en is ook de voorgestelde kapitaalinjectie van 3,8 miljoen euro voor Bleizo niet meer nodig. Omdat de vermogenspositie van de gemeente Lansingerland zeer slecht is en zeker in verhouding tot die van Bleizo heeft Leefbaar 3B een amendement op het collegevoorstel ingediend dat in dit geval de 3,8 miljoen terugbrengt tot 3,5 ton. Het amendement kreeg brede steun in de raad.
Be the first to comment