Onderstaand bericht deed zaterdagochtend de ronde via alle pers- en sociale media. De eerste reactie van Leefbaar 3B is, als er toch werk aan de winkel is los dan direct het HSL-lawaai in Lansingerland op.
“De Hogesnelheidslijn-Zuid tussen Schiphol en de Belgische grens moet de komende jaren voor miljoenen euro’s worden gerepareerd. Op sommige plekken verschuift het spoor en groeit er te veel mos op de betonnen delen onder de rails.
Al in 2007, toen de lijn werd opgeleverd, was duidelijk dat het spoor op enkele plaatsen verzakt of wegschuift. Dit blijkt nu op meer plekken te gebeuren dan tot nog toe werd gedacht. In 2016 en 2017 zijn op twee tot vier plaatsen maatregelen nodig om grote schade te voorkomen.
Dat staat in de voortgangsrapportage die staatssecretaris Wilma Mansveld naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.
Zo schuift de baan in het Zuid-Hollandse Rijpwetering langzaam weg van de fundering. Extra damwanden en mogelijk ook nieuwe heipalen zijn nodig om dat tegen te gaan. Die ingreep kost naar schatting 5,3 miljoen euro.”
Dat er constructiefouten zijn gemaakt bij de aanleg van de HSL weet bijna heel Lansingerland. Naast de miskleunen met de geluidafscherming blijkt dat niet het enige mankement te zijn. Nu blijkt ook dat het spoor op veel plaatsen verzakt en verschuift en daarnaast er te veel mos op de betonnen delen onder de rails groeit. Over dat laatste verbaast niemand zich, want in de tunnnelbak staat altijd water.
Staatssecretaris Mansveld neem nu direct maatregelen zorg er voor dat het spoor niet wegglijdt en het lawaai van de treinen, nu en in de toekomst, onder de 57 dB(A) blijft.
Be the first to comment