HSL

Maandag 8 oktober 2012 bereikte de raad van Lansingerland de brief van 19 september van minister Schultz van Haegen over de stand van zaken vervolg-aanpak geluid HSL-Zuid.

In de brief wordt geschreven dat pilot aanvullende geluidmaatregelen genomen gaan worden. De maatregelen zijn:

  1. Absorberend maken van de betonnen Rhedaplaat;
  2. Aanvullende afscherming tussen de twee sporen;
  3. Het aanbrengen van raildempers.

De maatregelen genoemd onder 1 en 2 zouden volgens berekeningen van TNO tot een geluidreductie van 6-7 dB kunnen leiden. Positieve effecten van raildempers zijn aanzienlijk minder rooskleurig en het is de vraag of ze voor het gebruik bij hogesnelheidslijnen überhaupt toegelaten worden.

Grote zorg blijft de relatie tussen geluidsmeting en snelheid van de trein. Als er alleen gemeten wordt bij lage snelheden, met tot gevolg minder lawaai, leidt dat later in de praktijk bij hogere snelheid van de trein tot overschrijding van de 57 dB en dan zijn we geen steek opgeschoten. De grens van 57 dB(A) moet een directe relatie hebben met de werkelijke maximaal gereden snelheid van de trein in Lansingerland.

Voor de volledige brief van 19 september 20123 van de minister, selecteer, kopieer en plak in de browser: http://www.lansingerland.nl/internet/hsl-actueel_42725/item/brief-van-de-minister-van-iampm-van-19-september-2012_42827.html.

Tijdens het Algemeen Overleg van donderdag 11 oktober 2012 over het Spoor en de HSL gaf de minister aan dat de pilotmaatregelen begin 2013 aangebracht zullen zijn. Ten aanzien van de snelheden gaf de minister aan dat die overeenkomstig het Tracé besluit zullen zijn. Bij Lansingerland gaat het om 240 km/u en. Verder gaf zij aan dat de geluidsbelasting in 2013 binnen de 57 dB(A) zal blijven. Tot slot gaf de minister aan dat bij het meten met dezelfde snelheden wordt gereden als straks in de dienstregeling.

Kortom, positieve berichtgeving, maar het spreekwoord “Eerst zien(horen), dan geloven” blijft van kracht.

Opmerkelijk was, bij het begin van de AO overleg in de Tweede Kamer, de actie van Ton Elias (VVD) die het debat, ondanks de actualiteit wilde uitstellen. Maar dat lieten de andere Tweede Kamerleden gelukkig niet gebeuren. Een citaat van de site van de PvdA is het vermelden zeker waard: “Opvallend was dat Sander de Rouwe (CDA) alleen maar vroeg of “de geluidsmetingen al gestart zijn?”. Misschien had onze lokale CDA fractie de pijlen beter op hem kunnen richten in plaats van op wethouder De Paepe!”

1 Comment

  1. gd middag

    ik zet mijn ervaringen met de geluidsoverlast van zowel de HSL, als de Randweg, op de website van Stop Herrie HSL.
    Misschien toch interessant om daar eens te lezen?

    mvg
    Mw Lembeck

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*