Wethouder Simon Fortuyn heeft namens Lansingerland tevergeefs in de vergadering van de Bestuurscommissie Vervoersautoriteit MRDH een betoog gehouden ten faveure van het advies van de Adviescommissie van de Vervoersautoriteit MRDH om bij de minister aan te dringen op extra gelden voor een betere inpassing van de A13/A16.
De Bestuurscommissie heeft het unanieme, door Leefbaar 3B raadslid Jan Pieter Blonk ingediende, advies van de 23 gemeenten van de Metropoolregio besproken en vervolgens niet overgenomen. De motivatie die hiervoor is gegeven, is dat de ligging van de weg in bestuurlijke afspraken tussen Rijk en de Stadsregio, nu de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), van 2011 al is vastgelegd en bevestigd door het standpunt van de minister. Bovendien is een extra budget van € 100 miljoen beschikbaar gesteld door de Stadsregio/MRDH (€ 60 miljoen) en de gemeente Rotterdam (€ 40 miljoen), waarmee Saldo Nul vrijwel bereikt kan worden. Daarom is er voor de Bestuurscommissie geen aanleiding om bij het Rijk om meer geld te vragen.
De Bestuurscommissie Vervoersautoriteit gaat er volkomen aan voorbij dat er nu een grote barrière komt tussen Rotterdam Hillegersberg/Schiebroek en Lansingerland (Rodenrijs en Bergschenhoek). De weg (6 rijstroken breed) komt op een talud van zo’n 6 à 7 meter hoogte te liggen en daar bovenop nog een geluidscherm van 3 à 4 meter hoogte. Een forse verslechtering van het zicht, die ook nog eens onvoldoende wordt ingepakt met groen.
Leefbaar 3B begrijpt echt niet waarom, net als bij de A4 tussen Delft en Schiedam (zo’n € 200 miljoen bijgeplust voor een betere inpassing), er niet gesproken kan gaan worden voor een betere inpassing van de A13/A16. Spelen de vroegere banden in de Leidse gemeenteraad tussen de Rotterdamse wethouder Pex Langenberg (D66) en minister Melanie Schultz (VVD) een rol?
Geef als eerste een reactie