Leefbaar 3B heeft met gematigd optimisme de bestuurlijke principe afspraken voor de voorkeursvariant van deze nieuwe verbinding door het Lage Bergse Bos omarmd. Eerst zien dan geloven speelt hierin een grote rol. Natuurlijk liggen er nog vele vragen, zoals:
- Gaat de nieuwe verbinding vanaf de A13 tot aan de Ankie Verbeek-0hrlaan samenvallen met de N209 (Doenkade) of komt hij er naast te liggen?
- Kan het traject Ankie Verbeek-Ohrlaan tot aan de onderdoorgang bij de Bergweg –Zuid niet beter ingepast worden dan alleen met geluidsschermen? We passeren daar wel de bouwlocatie Wilderszijde, waar we te zijner tijd toch wel eens hopen te gaan bouwen en het natuurgebied de Vlinderstrik. Van geluidsschermen hebben wij ons lesje wel geleerd van de HSL bak.
Minister Schulz gaat wel de A10 bij Zuidas in Amsterdam ondertunnelen om de milieudruk te verminderen op woningen, kantoren, voorzieningen en openbare ruimte. Zou dit ook niet voor de A13/A16 moeten opgaan?
Direct na de presentatieavond in november afgelopen jaar, die werd gegeven door mevrouw Baljeu, wethouder Infrastructuur in Rotterdam en tevens portefeuillehouder in de Stads Regio, heeft Leefbaar 3B woordvoerder Hans Dirkzwager haar een mail gestuurd met de volgende (verkorte) tekst.:
“Is het mogelijk om de tunnelbuis door het Lage Bergse Bos vanaf de onderdoorgang Bergweg Zuid tot aan de tunnel onder de Rotte ca. 3 á 4 meter in te graven zodat er geen tunnelbuis met een hoogte van zo’n 8 meter boven het maaiveld komt te liggen, maar slechts op 3 á 4 meter. De uitgegraven grond kan gebruikt worden, zoals ook was voorgenomen,om de tunnelbuis aan de bovenkant en aan beide zijden aan te aarden?”
In de commissievergadering heeft Leefbaar 3B ook aandacht gevraagd voor het behoud van de twee molenstompen in het Lage Bergse Bos, die in de periode 1772-1778 met 25 andere watermolens in Bergschenhoek en Bleiswijk gebouwd zijn. Pas in 1914 werd er elektrische bemaling in gebruik genomen en deden de molens vanaf die tijd geen dienst meer .
Als laatste,maar zeker niet het onbelangrijkste, heeft Hans Dirkzwager de wethouder met klem verzocht om in zijn gesprekken in het BAG (Bestuurlijke Advies Groep) de nadruk te leggen op het gebruik van de meest geavanceerde en modernste fijnstoffilters in de ventilatiekokers van de tunnelbuis.
Al met al is de fractie van Leefbaar 3B niet ontevreden met het voorlopig behaalde resultaat. Maar de doelstellingen van de moties van 2004 en 2007 “Niet zien, niet horen , niet ruiken” zijn nog niet volledig behaald.
Be the first to comment