In de commissie Ruimte van 5 oktober heeft op aanvraag van Hans Dirkzwager van Leefbaar 3B een gedachtewisseling plaats gevonden over het vliegveld Zestienhoven. Liever gezegd over Rotterdam – The Haque Airport zoals het tegenwoordig genoemd wordt.
Hans Dirkzwager vindt dat door de enorme aandacht die uitging naar de herrieoverlast van de HSL ons college zich te weinig inspant om de wel degelijk aanwezige en nog steeds groeiende overlast van het vliegveld terug te dringen of althans een halt toe te roepen. Bovendien bereiken ons veel klachten van onze inwoners over het luchtverkeer boven hun huizen. Bleiswijk en Bergschenhoek-Zuid zijn de ergst getroffen gebieden.
In de brief voor de gedachtewisseling staan een paar directe vragen voor de wethouder:
- Gaan we er nog steeds vanuit dat dit vliegveld een zakelijk vliegveld van bescheiden afmetingen is of wordt het meer en meer een vliegveld voor vakanties. Zijn het allemaal regeringsvluchten of zit er ook wel een verdwaalde kist uit Turkije, Alicante of Kreta tussen?
- Wat heeft de minister gedaan aan het beloofde onderzoek naar vaste aanvliegroutes?.Of is dit het zoveelste dooddoenertje.
- Huldigt de directie van het vliegveld nog steeds het principe “Stilstand is achteruitgang”?.Gezien de laatste publicaties over de uitbreidingen naar nieuwe bestemmingen denken wij van wel.
- Is er ooit een onderzoek naar slaapverstoring gedaan? Er is in het verleden sprake van geweest dit te doen.
De wethouder had niet direct een antwoord op de vragen maar beloofde dit onderwerp in de komende overleggen aan de orde te stellen. Sommige vragen, waar wel een antwoord op gegeven kon worden, beloofde hij ten spoedigste schriftelijk aan de commissie kenbaar te maken.
In de loop van de vergadering werd duidelijk dat het vliegveld zijn afspraken, na initiatieven van de PvdA fractie in november 2010, niet is nagekomen betreffende het aanvliegen van het vliegveld in een corridor tussen Bergschenhoek/Bleiswijk en de Rotte. Dus zo min mogelijk over woonwijken. Afgesproken is hierover een convenant te sluiten. In een brief aan het college van 30 juni 2011 berichtte vliegveld directeur Wondolleck: “Tijdens het bezoek hetgeen u vandaag aan onze luchthaven bracht, heb ik toegezegd dat uiterlijk november van dit jaar ondertekening van het convenant zal plaatsvinden”. Wondolleck gaf in dezelfde brief aan “het oprecht te betreuren dat met betrekking tot de convenant nog niet de ons voor ogen staande, namelijk voor deze zomervakantie, afronding is gekomen”. Het convenant is nog steeds niet getekend en het vliegtuiglawaai neemt steeds meer toe.
Wondolleck heeft zich niet gehouden aan “Afspraak is afspraak”.
Goede actie van Leefbaar: dit is de enige partij waarvan we wat mogen verwachten! Maar mensen: nu wel vasthouden en doorzetten, wand de heer Wondolleck heeft geen echte belangstelling voor de bewoners. Een issue die ik mis is bovendien het nachtregime! Het aantal vertraagde vluchten na 23.00 uur is afgelopen zomer onverdraaglijk geweest en de vraag waarom er, zoals vanmorgen, zo nodig vluchten om 06.20 uur moeten landen is mij helemaal een raadsel. Dat kan vast wel 40 minuten wachten! Ondertussen ontvangen we dagelijks actie-emails van Transavia voor vluchten die helemaal niets met zakenreizen te maken hebben, tenzij opeens alle kantoren in Allicante en dergelijke zitten en zakenreizigers in bikine op de foto gaan voor Transavia!
Ik heb dit net gelezen.
Ik zit in het bestuur van de BTV.
De BTV is hiier ook druk mee doende, maar mijnheer Wondolleck is eigenwijs en heeft als een rupsje-nooit-genoeg blijkbaar alleen maar interesse in groei van het vliegverkeer. Omwonenden interesseren hem blijkbaar niet. Hij verhuist van de Straatweg dit jaar nog naar Zeeland, zodat hij zelf ook geen hinder van zijn eigen vliegverkeer meer ondervindt.
Wat de omwonenden moeten doen, en waar ook op hameren, is blijven klagen. Elk overlastgevend vliegtuig melden bij de DCMR. Dat kan het handigst via de website (vul de gegevens in en sla ze op via een snelkoppeling). Van een forste toename van het aantal klachten schrikken ze wel (zoals in 2004) en gebeurt er inderdaad wat. Geduldig en gelaten alles accepteren heeft in ieder geval zeker geen zin!!!!