Naar aanleiding van vragen van het CDA heeft de commissie Ruimte gediscussieerd over het lawaai van het vliegveld Rotterdam The Hague Airport. Voor de meeste inwoners nog steeds vliegveld Zestienhoven.
Het college moet vasthouden aan het maximum van 849 nachtvluchten. Er is verdeeldheid over het feit of de traumahelikopter binnen deze norm moet blijven en voorrang heeft boven de overige vluchten. Leefbaar 3B woordvoerder Hans Dirkzwager gaf aan dat je dit niet zo zwart/wit kunt stellen. Leefbaar 3B vindt, dat mocht de traumahelikopter tot een overschrijding van het aantal nachtvluchten leiden, dat aanvaardbaar is in het licht van het maatschappelijk belang. Kortom de traumahelikopter moet altijd kunnen vliegen als dat nodig is.
Leefbaar 3B is het met de andere fracties eens dat het college zelfstandig initiatief moet nemen voor invoering, uiterlijk in 2020, van een nieuw geluidsstelsel met toepassing van het 50/50 beginsel, analoog aan de Alderstafel voor Schiphol. De Alderstafel houdt in dat een toekomstige milieuwinst door stillere vliegtuigen voor 50 % ten goede komt aan de omgeving en de andere 50% wordt vertaald in toegestane groei van het luchtverkeer. Leefbaar 3B is het daarmee eens. Het college moet daarvoor zoeken naar draagvlak bij andere partijen zoals de gemeenten Rotterdam en Schiedam, de deelgemeenten Hillegersberg/Schiebroek en Overschie, het Ministerie Infrastructuur & Milieu en de bewonersorganisaties.
Geef als eerste een reactie