De discussie over de verbindingsweg A13/A16 is in de raad en de commissie Ruimte van Lansingerland uitgesteld naar april. Dit terechte besluit is unaniem genomen door de leden van de commissie Ruimte. Zodoende wordt in de gemeenteraadsvergadering van aanstaande donderdagavond 29 maart nog geen besluit genomen over de bestuurlijke principe afspraken over de voorkeursvariant A13/A16.
Vorige week bleek dat de raad van Rotterdam het besluit met een maand wil uitstellen omdat de Rotterdamse verkeerswethouder Baljeu, tevens portefeuillehouder verkeer en vervoer van de Stadsregio Rotterdam, de antwoorden over de actualisering van de verkeersstromen en de kosten van het doortrekken van de landtunnel ter hoogte van Ommoord nog niet beschikbaar heeft.
Tussen de fracties van de partijen in de raad van Lansingerland en Rotterdam zijn directe contacten om er voor te zorgen dat de standpunten van de raden van Lansingerland en Rotterdam eensluidend zijn. Een goede inpassing van de A13/A16, dat wil zeggen doortrekking van de tunnel zowel tussen de Bergweg Zuid tot aan de Ankie Verbeek-Ohrlaan als tussen de Rotte en het Terbregseplein. Ook een diepere ligging van de landtunnel in het Lage Bergse Bos is een gezamenlijk belang.
Op 10 april uur wordt voor de commissieleden Ruimte van Lansingerland en EHMV van Rotterdam een Tafeltjesavond A13/A16 gehouden in het Rotterdamse Stadhuis. Op deze Tafeltjesavond zitten achter de tafels deskundigen op het gebied van geluid, luchtkwaliteit, verkeersgegevens en procedure voor het Ontwerp Tracé Besluit. Voor de tafels zijn de commissieleden van de beide gemeenteraden welkom om vragen te stellen over alle onderwerpen van de A13/A16. Ook de beide verkeerswethouders Jeanette Baljeu (Rotterdam) en Henk de Paepe (Lansingerland) zullen aanwezig zijn. Dit samen optrekken van Lansingerland en Rotterdam is een goed voorbeeld van samenwerking tussen gemeenten.
Tijdens de vergadering van de commissie Ruimte van vorige week heeft ir. Willem Bos (tevens gemeenteraadslid in Zoetermeer) zijn Portway Budget variant voor de A13/A16 tijdens het spreekrecht toegelicht als vertegenwoordiger van de bewoners in Hillegersberg en Schiebroek. Naar de visie van Leefbaar 3B is deze variant een ideale sluiproute in Lansingerland (Klapwijkseweg/Boterdorpseweg en N209) van A13 bij Delft en van de A12 bij Bleiswijk richting A16 bij Terbregseplein. Deze Bos-variant gaat dwars over het bedrijventerrein Weg en Land in Bergschenhoek en ook in deze variant een landtunnel, maar dan schuin dwars door het Lage Bergse Bos. Geen goed idee. De meest interessante opmerking van ir. Bos was, dat een verhoging van 3 dB een nauwelijks hoorbaar verschil is. Iedereen in Lansingerland, bekend met de HSL, weet wel beter. Een verhoging van 3 dB betekent een verdubbeling van het geluid.
Be the first to comment