De gemeenteraad heeft afgelopen donderdag de startnotitie voor de bouw van woningen aan de Lange Vaart (150) en bij de Merenweg (700) in Bleiswijk vastgesteld. De N209 is de bottleneck omdat deze weg nu al enorm overbelast is. De huidige inrichting van de N209 tussen A12 en Rotterdam stamt van tientallen jaren geleden toen er een volledig ander verkeersbeeld was.
Op dit moment al zijn er forse problemen om vanuit Bleiswijk bij de Merenweg de N209 op te rijden. Uit een verkeersonderzoek blijkt dat de komende jaren het verkeer op de N209 toeneemt met 13,5% en verder in Bleiswijk op de Heulslootweg een toenamen van 18%, de Edisonlaan een plus van 9% en Hoekeindseweg tussen Merenweg en Leeuwenhoekweg neemt met maar liefst met 80% toe tot 4.500 auto’s per dag op dit landweggetje. De Hoekeindseweg tussen de Lijsterlaan en N209 moet dagelijks 7.000 auto’s verwerken en dat kan de weg nu al nauwelijks aan. Met de geplande 700 woningen tussen de Merenweg en de Lijsterlaan is bij de toename van het verkeer nog geen rekening gehouden. De bewoning van deze 700 woningen leidt tot extra 3.300 auto’s per dag.
Voor Leefbaar 3B woordvoerder Jan Pieter Blonk waren deze cijfers aanleiding een motie in te dienen. De motie verzoekt het college van B&W te waarborgen in het omgevingsplan op te nemen dat de fasering van de woningbouw afhankelijk is van een goede en adequate verkeersontsluiting via de N209. Dat vraagt dus verbetering en verhoging van de capaciteit van de N209. De N209 is een provinciale weg en dus in beheer bij de provincie. Daarom vraagt de motie dit probleem te betrekken bij de gesprekken van de wethouders met de provincie. De motie is met 21 stemmen voor en 7 van CDA en PvdA tegen aangenomen.
Extra aandacht is echt nodig omdat het verkeersaanbod op de N209 nu al fors is, maar ook aanzienlijk zal gaan toenemen door de woningbouwlocaties Wilderszijde, Wolfend, Merenweg, Lange Vaart, Bleizo-West, de bouwlocaties buiten onze gemeente, nieuwe bedrijventerreinen en de opening van de A16 Rotterdam. Een goede en adequate verkeersontsluiting van de woonwijken langs de N209 en bedrijventerreinen nu en in de nabije toekomst is van groot belang is voor de verkeersveiligheid, de leefbaarheid, aantrekkelijkheid en de economie in Lansingerland.
Met de nu vastgestelde startnotitie in de hand gaat het college een omgevingsplan (bestemmingsplan) opstellen, dat naar verwachting eind volgend jaar ter besluitvorming in de raad zal worden besproken. Leefbaar 3B herhaalde wat bij het vaststellen van het Masterplan in de raadsvergadering van 24 februari 2022 ook al is gezegd. Bij de behandeling van het bestemmingsplan/omgevingsplan zal worden terugkomen op het aantal bouwlagen op de locatie Merenweg. Voor het dorpse karakter lijkt maximaal drie bouwlagen een betere keus te zijn.
Geef als eerste een reactie