Binnen de brandweer is veel commotie over het nieuwe materieelspreidingsplan (MSP). De gewone brandweermensen hebben grote bezwaren tegen dit nieuwe plan van de corpsleiding en de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond.
De OR van de brandweer heeft twee deskundige bureaus onderzoek laten doen naar het nieuwe MSP. Zijn we met de nu voorgestane nieuwe methoden slechter af dan tot voor kort? Deskundigen van de bureaus SAVE en Suurendonk zeggen van wel. En dat is volgens Jan Pieter Blonk, de fractievoorzitter van Leefbaar 3B, waar de schoen wringt. Hun conclusies liegen er niet om:
- Structureel 50% overschrijding van opkomsttijden;
- Vanuit het MSP is de rijsnelheid met 33% naar beneden bijgesteld, waardoor de rijtijden 50% langer zijn;
- Sluiting van de kazerne in Bleiswijk, gecombineerd met de bijgestelde rijsnelheid, leidt tot een sterk onder druk staande opkomsttijd;
- De indeling van de brandweerzorg naar risico’s en opkomsttijden is onvolledig;
- De leiding van de Veiligheidsregio heeft geen goede inventarisatie gemaakt van het gebouwenbestand in relatie tot de omgeving, waardoor de indeling van de brandweerzorg naar risico’s en opkomsttijden onvolledig is;
- Het aantal duikploegen wordt van zeven naar drie teruggebracht. In 50% van de gevallen wordt de aanbevolen opkomsttijd dan niet gehaald, terwijl het doel 90% is;
- Snelle interventievoertuigen (SIV’s) ter vervanging van een deel van de tankautospuiten doen afbreuk aan het niveau van veilig werken in de repressieve dienst en leiden tot minder slagkracht.
Jan Pieter heeft het college namens Leefbaar 3B gevraagd zeer serieus te kijken naar de aanbevelingen van de beide expertisebureaus. Op voorhand heeft Leefbaar 3B aangegeven dat deze aanbevelingen zeer de moeite waard zijn om over te nemen. In Lansingerland willen wij graag de kazerne in Bleiswijk openhouden. Ook de norm opkomsttijden in Lansingerland moet in het kader van het MSP nader onderzocht worden.
Geef als eerste een reactie