RET bussen 170 en 173 gaan weer minder rijden

De bussen 170 en 173 gaan, na een korte periode met een normale dienstregeling van 6x per uur in de spits en 3x per uur in de daltijd, nu weer minder rijden. Met ingang van 12 februari wordt het 3x per uur in de spits en op de andere tijden 2x per uur. Voor het hele RET gebied betreft het 11,5 miljoen RET dienstregelingskilometers voor de bus worden afgeschaald naar 10,5 miljoen, ca. 10% minder busritten.

De vertegenwoordigers van de gemeenteraad van Lansingerland in de Adviescommissie Vervoersautoriteit Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), Jan Pieter Blonk (Leefbaar 3B) en Ivo de Graaf (VVD) hebben over de afschaling van de RET buslijnen schriftelijke vragen gesteld aan de Bestuurscommissie Vervoersautoriteit MRDH. De Bestuurscommissie is de opdrachtgever van de RET en moet de RET hierop dus aanspreken. Voorafgaand aan het indienen van de vragen zijn deze besproken in de raadscommissie Ruimte. Dat heeft er toe geleid dat de vragen enigszins zijn aangepast.

De RET benadrukte in januari nog dat de dienstregeling van de bussen er juist op vooruit zou gaan. Nu wordt dat weer teruggedraaid. Het jojo-en met de frequentie is onbegrijpelijk en dat verbinden aan personeelsgebrek is organisatorisch niet te plaatsen. Plotsklaps is het personeelstekort groter dan gedacht, ondanks de verklaring van de RET dat het personeelstekort bij metro- en bussen aanzienlijk minder zou zijn dan bij de tram. De vraag komt direct op of het management van de RET nog wel grip heeft op het eigen bedrijf.

Frequenties Openbaar Vervoer (OV) verlagen, kortere metro’s, overvolle trams, bussen en metro’s is niet wat bij een dicht bevolkte metropoolregio hoort. Het beleid om het gebruik van de auto te verminderen staat haaks op wat de RET biedt. Zelfs de sociale veiligheid in het RET OV staat onder druk. Het lijkt erop dat de RET behoorlijk achterblijft bij de HTM en andere grote regionale OV bedrijven in Nederland.

De essentie van de vragen zijn dat verdere verschraling van de buslijnen per 12 februari 2024 onaanvaardbaar is en wat gaat de Bestuurscommissie MRDH daar aan doen? Hoe ziet de Bestuurscommissie oplossingsmogelijkheden om het busvervoer weer op het oude niveau te brengen?

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*