Mooi ontwerp voor station Bleizo, maar hoe zit het met de fietser?

Tijdens een gezamenlijke bijeenkomst van de gemeenteraden van Lansingerland en Zoetermeer heeft architect J. van Schooten zijn ontwerp voor het nieuwe station Bleizo gepresenteerd. De architect gaf aan dat dit “Het mooiste kleine station van Nederland” wordt. Het station wordt over de A12 en de spoorbaan aangelegd en wordt bereikbaar gemaakt ten noorden en ten zuiden van de A12.

De planning is dat dit station eind 2018 geopend wordt en dat vier keer per uur de stoptrein tussen Den Haag en Gouda bij het nieuwe station stopt. Ook de Oosterheemlijn (Randstadrail in Zoetermeer) wordt doorgetrokken tot het nieuwe station Bleizo en ten zuiden van Bleizo komt een halte van de ZoRo-bus (de snelle busverbinding tussen station Rodenrijs en Zoetermeer).!  lees meer

Bleizo wordt een echt OV-knooppunt van spoor, Randstadrail (metro), bus, heel veel fietsparkeerplaatsen en 700 parkeerplaatsen voor auto’s. In en rond het station zullen veel groen en bomen een plek krijgen. Kort om, het wordt een mooi station in onze gemeente Lansingerland.

Toch is er één minpunt. Fietsverkeer door het station gaat moeizaam worden, zoals het plan er nu ligt. Van de noordzijde kunnen fietsers wel naar het station boven de A12 fietsen en vanaf de zuidzijde (de Bleiswijkse kant) moet je de fiets omhoog duwen via een goot langs de trap. Leefbaar 3B raadslid Jan Pieter Blonk heeft in de gezamenlijke radenbijeenkomst aangegeven dat dit voor fietsers geen goede oplossing is. Het antwoord van de projectorganisatie en de architect dat er 500 meter naar het oosten en 500 meter naar het westen fietstunnels liggen onder de A12 en het spoor en dat fietsers en brommers dus kunnen omrijden viel niet zo goed bij de raadsleden van Lansingerland en Zoetermeer. De projectorganisatie en de architect hebben aangegeven te zullen zien welke betere oplossing hiervoor mogelijk is en zullen in de volgende bijeenkomst hierover een voorstel doen. Een ding is zeker, de fietser mag niet in het ontwerp al op een achterstand worden gezet.

1 Comment

  1. Wat de aanleg van het toekomstige station Bleizo verbaast het me dat er alleen maar stoptreinen (oftewel Sprinters) zullen stoppen. Je zou toch mogen hopen en verwachten dat de sneltrein (Intercity) tussen Utrecht en Den Haag CS er twee keer per uur stopt? Dat lijkt me geen overbodige luxe voor steden als Zoetermeer (circa 150.000 inwoners) en Lansingerland (bijna 60.000 inwoners).

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*