60 km/u op N209 + trajectcontrole

N209 t.h.v. Bleiswijk

Zaterdag 6 januari was er weer een ernstig verkeersongeval op de N209. Al jaren is deze provinciale weg zeer verkeersonveilig. Het is tijd om nu echt iets te doen.

Op 26 mei 2023 heeft de raad een brief gestuurd naar de provincie over de 525 onderzochte N-wegen in Nederland. De N209 is vertegenwoordigd in 2 top-10 lijsten:

  • 3e plek maatschappelijke kosten in relatie tot verkeersveiligheid, en een
  • 4e plek op basis van het aantal gewonden en verkeersdoden op het wegvak Bergschenhoek-Bleiswijk.

Het is nu wachten op de resultaten van het Multimodaal verkeersonderzoek van de N209 in Bleiswijk en Bergschenhoek. De maat is vol voor de raad van Lansingerland. Er moeten maatregelen genomen worden. Leefbaar 3B geeft als voorbeeld het instellen van een maximum snelheid van 60 km/u voor de N209 vanaf de kruising bij de Heulslootweg tot aan de afslag bij het gemeentehuis van Lansingerland. Dit zou ondersteund kunnen worden door trajectcontrole op de wegvakken Heulslootweg – Merenweg en De Kulck – Gemeentehuis. “Neem deze 60 km/u mee in het multimodale verkeersonderzoek”, gaf Jan Pieter Blonk (Leefbaar 3B) mee aan wethouder Fortuyn. De wethouder gaf aan dat te zullen doen en zei ook dat uit een gesprek met provincie gedeputeerde Frederik Zevenbergen blijkt dat hij een snelheidbeperking op de N209 in Bleiswijk en Bergschenhoek bespreekbaar vindt.

Nu moeten we helaas weer wachten tot de bevindingen van het multimodale verkeersonderzoek N209 in mei/juni worden gepresenteerd.

In het verkiezingsprogramma van Leefbaar staat over de N209:
Leefbaar 3B vindt dat op korte termijn bij de provinciale weg N209 bij de woongebieden in Bergschenhoek en Bleiswijk moet worden ingegrepen. De weg is gevaarlijk. Veel ongevallen, ook met al heel wat dodelijke ongelukken. De provincie Zuid-Holland moet bij de N209, net als bij de N288 van Gouda richting Utrecht, ingrijpen en dat is:

  1. Verlaging van de maximumsnelheid naar 60 km/uur waar de weg vlak langs woningen loopt. Dit in combinatie met een bijpassende aanpassing van de inrichting van de weg.
  2. Bewustwording verkeersveilig gedrag van weggebruikers.
  3. Handhaving van de maximumsnelheid.

Het terugbrengen van de maximum snelheid heeft ook een gunstig effect op de geluidsoverlast van de weg.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*