Er kan nog steeds op de site van Leefbaar 3B gestemd worden over de vraag: WEL of NIET uitbreiden van het aantal vluchten vanaf vliegveld Rotterdam The Hague Airport.
Rechts op de homepage van deze site kan de poll worden ingevuld.
Zie voor meer info het artikel hierover van verleden week 22 mei.
Succes met het invullen van de poll.
Reactie
“Nee, er moet geen extra geluidsruimte komen voor trauma- en politieheli. Goede nachtrust is belangrijker.” -> dit is natuurlijk een vreemde stelling. Nu lijkt het net of mensen in onze regio nachtrust belangrijker vinden dan acute hulpverlening. Onzin natuurlijk. De stelling moet zijn: “Nee, er moet geen extra geluidsruimte komen voor trauma heli’s vanuit RTHA. Trauma heli’s kunnen evengoed vanuit andere locaties vliegen.” De meeste vluchten van de trauma heli gaan richting Botlek/haven, en vervolgens natuurlijk naar het ziekenhuis. Als de heli in het havengebied gestationeerd zou zijn, dan zou die veel sneller ter plaatse zijn en niemand tot last.
Uiteraard moet de politie-en medische trauma dienst met de helicopter gebruik kunnen maken- als de urgente situatie dat vereist !
De incidentele aard daarvan mag echter nooit degenereren tot een routineus helicopter gebruik -zeg voor reguliere aan- en afvoer van de medische centra of ten behoeve van een lokale medische / farmacologische business- sector.
Overigens had Rotterdamn eind jaren vijftig al een heli-landingsplek bij het Hofplein, waar later het Shell- verkoopkantoor stond.
De totale geluidslast mag niet stijgen !
Wil de vliegweide Zestienhoven doorgroeien tot die beoogde grootschalige geluidoverstort van Schiphol- met enige internationale airport-franje- dan dient zij te verkassen naar een opgespoten plek in de Noordzee, bewesten de Maasvlakte.
(Of naar een stukje opgespoten ‘The Hague-Rotterdam-Airport’in de Markerwaard.)
Geluid en luchtkwalietijd
Eens met Bart, de huidige locatie voor traumahelikopter naast o.a. de wijk Park 16Hoven is erg ongelukkig. Kies voor een plek in het Rotterdamse havengebied, ruimte zat en erg dichtbij het Erasmus MC. Win win voor iedereen.
Uitbreiding van vliegveld zou alle ambities en plannen om van Rotterdam een aantrekkelijke woonstad voor hogeropgeleiden te maken ruïneren. Wat is de meerwaarde voor deze doelgroep en ook de rest van de Rotterdamse bevolking van een groter vluchtaanbod met Schiphol op dezelfde reistijd (per trein) beschikbaar terwijl je wel veel geluidsoverlast en luchtvervuiling erbij krijgt in de gebieden die aantrekkelijk moeten zijn om te wonen.
Impact op werkgelegenheid moet ook eens worden bekeken van hoeveel grote bedrijven Rotterdam links laten liggen als hogeropgeleiden daar niet willen wonen door gebrek aan goede woonmilieus. Dat is een veel groter effect dan de enkele kleine bedrijven die een grotere luchthaven aantrekt. Deze grote bedrijven geven niets om een groter Zestienhoven en vliegen evenwel via Schiphol. Zij zoeken ten eerste hoogopgeleid talent.
Kortom, Rotterdam, blijf bij je visie en handel conform die visie.