Rotterdam The Hague Airport breidt niet uit. Dat is de conclusie die je moet trekken uit de ontwikkelingen betreffende de uitbreiding Lelystad Airport, die staatssecretaris Wilma Mansveld afgelopen week bekend maakte.
“Over de uitbreiding van Lelystad hoefde ik niet lang na te denken”, zegt de staatssecretaris. Het is de bedoeling dat Lelystad en Eindhoven een groot deel van de regionale Europese vakantievluchten en ander niet-zakelijk vliegverkeer overnemen. Rotterdam wordt in dat nieuwe beleid niet genoemd. De driehoek Eindhoven-Lelystad-Schiphol heeft de groeipotentie.
Op de vraag aan de staatssecretaris of de uitbreiding van Lelystad echt nodig is, antwoordde zij: “Ja. Anders zou je 70.000 vliegbewegingen naar Eindhoven moeten overhevelen. Rotterdam kan niet voldoende bieden omdat ze al flink ingebouwd zitten. Overigens overweegt Rotterdam met z’n regio wat de groeimogelijkheden zijn. Maar dat laat ik aan hen over. Ik vind het belangrijk dat we de driehoek Eindhoven-Lelystad-Schiphol creëren.” Met andere woorden, uitbreiding van Rotterdam The Hague Airport, hoeft van de staatssecretaris niet.
Het is de bedoeling dat Lelystad vanaf 2018 in stappen wordt uitgebreid en de vakantievluchten van Schiphol overneemt. Schiphol richt zich dan vooral op intercontinentale vluchten, overstappers en zakelijk vliegverkeer. Lelystad kan groeien tot 45.000 vluchten en 6,7 miljoen passagiers per jaar. Daarvoor moet een nieuwe start- en landingsbaan van 2400 meter worden aangelegd en een passagiersterminal worden gebouwd. Schiphol steekt daar 90 miljoen euro in. Het kabinet stak eerder al 50 miljoen euro in de verbetering van de bereikbaarheid van Lelystad Airport. De regio legt daar 20 miljoen euro bij. De aanbesteding van de uitbreiding van de luchthaven Lelystad is in januari 2015 begonnen.
Hoe Ronald Wondolleck, de directeur van Rotterdam The Hague Airport, over deze ontwikkelingen denkt, is nog onbekend, maar dat horen we zeker op 17 april, dan is de gemeenteraad van Lansingerland bij hem op bezoek op het vliegveld.
(Bronnen: o.a. het Financieel Dagblad en De Telegraaf)
Geef als eerste een reactie