Raad op bezoek bij het vliegveld Rotterdam The Hague Airport

DSC_0024_6970DSC_0024De raad van Lansingerland is vrijdagochtend op bezoek geweest bij vliegveld Rotterdam The Hague Airport. Directeur Roland Wondolleck ontving de raadsleden, burgemeester Coos Rijsdijk en de griffie van de raad met een vlammende en inspirerend betoog. Dat kan je niet anders verwachten van de voormalige piloot die al 30 jaar de directeur is, zeg maar de stuurknuppel van het vliegveld in handen heeft.

lees meer

Rotterdam is een zeer bescheiden vliegveld met gemiddeld twee vluchtbewegingen per uur met pieken tussen 07:00 en 08:00 uur ’s ochtends (7 à 8 vertrekkende vluchten) en tussen 21:30 en 23:00 uur (7 à 8 binnenkomende vluchten). Wondolleck gaf aan dat de wens van het vliegveld is het gemiddeld aantal vluchtbewegingen van twee naar drie per uur te brengen. Daarvoor moet de hoeveelheid berekend geluid worden uitgebreid. De hoeveelheid geluid per jaar is afhankelijk van het type vliegtuig (maak het toestel veel of minder geluid) en het tijdstip van vertrek of landing. Midden op de dag is rekenfactuur voor het geluid minder dan ’s avonds laat. Verder gaf Wondolleck aan dat het vliegveld de openingstijden van 07:00 tot 23:00 uur niet wil wijzigen. In bijzondere gevallen, maar dat is nu al het geval, kunnen aankomende toestellen wel landen tussen 23:00 en 24:00 uur. Ook zijn er in de nachtperiode tussen 23:00 uur en 07:00 uur uitzonderingen voor medische vluchten en vluchten van de regering. Als de wens van Wondolleck tot uitbreiding van het vliegveld doorgaat zal een scheiding worden gemaakt tussen vertrekkende aan aankomende passagiers door (ver)bouw van aankomst- en vertrekhal.

Van de recente plannen van vliegveld Lelystad tot grote uitbreiding is Wondolleck niet onder de indruk. Hij gelooft niet dat vliegmaatschappijen staan te springen om naar Lelystad te gaan en misschien heeft hij daar wel gelijk in. Ook is hij niet onder indruk van wat staatssecretaris Mansveld aangaf over uitbreiding van Rotterdam The Hague Airport. Mansveld: “Rotterdam kan niet voldoende bieden omdat ze al flink ingebouwd zitten.” (Zie het artikel van 6 april 2015 op deze site.)

Veel bedrijven in de Metropoolregio en met name ook in Lansingerland vinden het belangrijk om een regionaal vliegveld te hebben. Krap een derde (29%) passagiers zijn zakelijke reizigers. De aanwezigheid van het vliegveld wordt door veel bewoners van de regio en ook door bewoners in Lansingerland gewaardeerd en gebruikt voor vakantie of familiebezoek. Aan de andere kant zijn er ook bewoners van Bergschenhoek en Rodenrijs die erg veel lawaaioverlast ondervinden van het vliegverkeer. Hoe uiteindelijk de afweging gemaakt zal worden over wel of niet uitbreiden van het aantal vliegbewegingen is nu nog niet bekend, maar de recente wijziging van vliegcorridors waardoor meer opstijgend vliegverkeer over de kernen van Bergschenhoek en Berkel vliegt zal zeker de weerstand over uitbreiding van het aantal vluchten hebben doen toenemen.

Roland Wondolleck begon zijn betoog met de raadsleden te vragen wie tegen de aanwezigheid van het vliegveld is. Het duoraadslid Raoul Kleijwegt van GroenLinks gaf aan dat het vliegveld wat hem betreft weg mag. Alle andere raadsleden vinden dat het moet blijven, maar met een hele dikke “maar”. En daarmee wordt bedoeld dat verdere uitbreiding van de geluidhinder niet mag plaatsvinden.

[Best_Wordpress_Gallery id=”3″ gal_title=”Vliegveld Zestienhoven”]

 

3 Comments

  1. De reactie van Groenlinks is ronduit dom.
    Die denken zeker dat er een gelddruk machine achter iedere flappentap werkt.
    Welvaart ontstaat nu eenmaal op een kruispunt van wegen.

    Wel vind ik dat de geluidsberekening & verantwoording (maandelijks) op de gemeente site e/o in de Heraut gepubliceerd zou moeten worden.
    Zodat wij als burgers kunnen zien of en zo ja wat het effect op het totale geluidskrediet is als er een lawaaitoestel overvliegt.

  2. De uitspraak van mijn collega duo raadslid dat Rotterdam The Hague Airport dicht kan is gedaan op persoonlijke titel en betreft geen GroenLinks standpunt. Ons standpunt is dat het vliegveld een belangrijke factor is in de regionale economie maar dat het wel een zakelijk vliegveld moet blijven, dus geen uitbreiding en zeer strikte handhaving van de bestaande regels en het liefst de normen aanscherpen. Dit omdat de totale lucht- en geluidskwaliteit door diverse oorzaken hevig onder druk staat in Lansingerland.

    • Stel dus vast dat GroenLinks niet tegen het vliegveld Rotterdam The Hague Airport is. Vindt de fractievoorzitter van GroenLinks in Lansingerland dat ook?

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*