Parkeerproblemen station Rodenrijs

Blauwe parkeerzone

Elke werkdag staat het parkeerterrein bij metrostation Rodenrijs al vroeg in de ochtend vol. Veel reizigers zoeken dan ook een parkeerplek voor hun auto in de woonstraten rond het station. In de Vosmaerstraat en omliggende straten is een blauwe parkeerzone ingesteld op maandag t/m vrijdag van 08:00 tot 12:00 uur. Dat maakt het voor reizigers onmogelijk om daar de auto de hele dag te parkeren.

De gehele raad is het er mee eens dat in meer straten een blauwe zone moet worden ingesteld. Het gaat dan om de Zuidersingel, de Rodenrijseweg van het viaduct RandstadRail tot aan de Anjerdreef en het eerste deel van de Anjerdreef. Als de bewoners van de Rozendaallaan en de Penninghlaan ook een blauwe zone willen, kan dat ook gebeuren.

De bewoners van de straten met een blauwe zone nabij het station kunnen per woonadres twee ontheffingen aanvragen voor auto’s die geregistreerd staan op dat adres. Leefbaar 3B vindt dat voor elke auto waarvan het kenteken op het woonadres staat een ontheffing moet kunnen krijgen. Het probleem van het parkeren bij het station moet zo min mogelijk worden afgewenteld op de bewoners. lees meer

Extra parkeerplaatsen voor auto en fiets

Voor het probleem van te weinig parkeerplaatsen moet een oplossing gevonden worden. Hier en daar extra parkeerplaatsen maken voor metroreizigers is mogelijk maar binnen de kortste keren is er weer meer behoefte aan autoparkeerplaatsen.

Er zijn allerlei mogelijkheden aangegeven waar extra parkeerplaatsen voor auto’s en fietsen gemaakt zouden kunnen worden. Als dit uitgevoerd gaat worden brengt dat wel een risico met zich mee, dat over een paar jaar blijkt dat er nog steeds of weer te weinig parkeerplaatsen zijn. Het beste is een parkeergarage bouwen, net als bij station Westpolder. Leefbaar 3B woordvoerder Jan Pieter Blonk gaf aan: “Niet blijven aanmodderen, maar het nu in een keer goed aanpakken.” En dat is een parkeergarage voor zowel fiets als auto, die de toekomst aan kan, en dus rekening houdt met het nog steeds toenemend aantal reizigers op de RandstadRail. Nu zijn er nog mogelijkheden dat de Metropoolregio MRDH 50% mee betaalt voor de bouw van een parkeergarage. Of die subsidie later nog beschikbaar is ongewis.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*