Meer geld nodig voor goede inpassing A13/A16

a13_a16-joost-de-wit-29-638Leefbaar 3B Lansingerland is het volkomen eens met de Rotterdamse verkeerswethouder Pex Langenberg, daarnaast ook voorzitter van de Vervoersautoriteit Metropoolregio, dat de A13/A16 er moet komen. Bij Overschie (A13), de Gordelweg (A20) en de Molenlaan in Hillegersberg is de huidige overlast ten gevolge van het verkeer te groot en de nieuwe 11 km lange verbinding A13/A16 door Rotterdam Noord en Lansingerland draagt enorm bij aan de oplossing van die overlast.

Een goede inpassing van de A13/A16 is van groot belang, omdat veel inwoners van Lansingerland (Rodenrijs en Bergschenhoek) en de Rotterdamse wijken Schiebroek, Hillegersberg en Ommoord anders geconfronteerd worden met een verslechtering van hun woon- en leefklimaat. De voorstellen die nu op tafel liggen, hoe de weg wordt aangelegd, voldoen niet volledig aan de moties Saldo Nul van de gemeenteraden van Rotterdam en Lansingerland. Saldo Nul betekent dat er ten gevolge van de A13/A16 geen verslechtering van het geluid, geen verslechtering van de luchtkwaliteit en geen verslechtering van het zicht mag zijn ten opzichte van 2012. Om de rijksweg A13/A16 beter in te passen is minimaal € 50 miljoen extra nodig boven op het miljard dat de weg moet gaan kosten. De verbeteringen moeten gebeuren op het deel tussen Oude Bovendijk in Rodenrijs en de tunnelmond bij de Bergweg Zuid/Grindweg en het deel tussen de tunnelmond bij de Rotte en het Terbregseplein. lees meer

De gemeenteraden van Rotterdam en Lansingerland spelen een belangrijke rol om de minister te overtuigen dat een betere inpassing van de nieuwe rijksweg A13/A16 noodzakelijk is en er dus meer geld nodig is.

sterker_Door_StrijdOp 11 juni 2015 heeft Leefbaar 3B raadslid Jan Pieter Blonk namens alle woordvoerders A13/A16 in de raad van Lansingerland de Rotterdamse woordvoerders A13/A16 uitgenodigd op 23 juni om met elkaar een overleg te hebben. Het doel van het overleg is om naar aanleiding van de concept-Afsprakenkaart met elkaar af te stemmen en mogelijke verbeteringen betreffende de inpassing van de A13/A16 te bespreken. Teleurstellend was het om vast te stellen dat slechts één fractie in de raad van Rotterdam heeft aangegeven te zullen komen. Blijkbaar was er vanuit de Rotterdamse raad weinig behoefte voor een dergelijk overleg. Het is van groot belang dat de beide raden gezamenlijk optrekken om een betere inpassing van de A13/A16 af te dwingen bij minister Schultz van Haegen. Bij samenwerking zullen de kansen op verbeteringen voor de A13/A16 aanzienlijk toenemen. Samen staan we sterker en in dit verband is de wapenspreuk van Rotterdam “Sterker door strijd” bijzonder van toepassing.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*