Lansingerland tegen nieuw bestemmingsplan vliegveld

UitbreidingHet college van B&W van Lansingerland vraagt het college van B&W van Rotterdam de procedure voor het nieuwe bestemmingsplan van het vliegveld Rotterdam The Hague Airport op te schorten. Het college van Lansingerland gaat dat doen met een uitstekende, ferm opgestelde brief aan het college van Rotterdam. Een zienswijze heet zo’n brief in juridische taal.

Er spelen op dit moment betreffende het vliegveld twee procedures.

  • De gemeente Rotterdam moet een nieuw bestemmingsplan maken en
  • het Rijk is verantwoordelijk voor een nieuw luchthavenbesluit.

Rotterdam koppelt beide procedures los alsof er geen relatie is tussen beide procedures. Zij willen nu het bestemmingsplan gaan wijzigen, voordat bekend is hoe het nieuwe luchthavenbesluit er uit gaat zien. Het luchthavenbesluit regelt het aantal vluchten in relatie met de hoeveelheid geluid ten gevolge van vliegbewegingen naar en vanaf Rotterdam The Hague Airport. De luchthaven wil dat graag uitbreiden, wil groter worden. Het bestemmingsplan gaat over waar en wat gebouwd mag worden. Voor dat laatste is het van belang dat eerst bekend wordt hoeveel starts en landingen en de daarbij behorende geluidproductie in het nieuwe luchthavenbesluit zullen worden toegelaten. Pas daarna kun je in het bestemmingsplan aangeven wat waar gebouwd moet bouwen om alle vluchten te kunnen afhandelen.

Het lijkt er nu op dat het nieuwe voorgestelde bestemmingsplan van het vliegveld op voorhand er van uitgaat dat het aantal vluchten op Rotterdam The Hague Airport zal worden vergroot en dat laatste ziet Leefbaar 3B niet zo zitten.

Het college van Lansingerland sluit in de zienswijze aan het college van Rotterdam af met het verzoek de bestemmingsplanprocedure op te schorten, zolang geen nieuw Luchthavenbesluit is genomen.

3 Comments

  1. Alsof je dat nog kan stoppen. Als Rotterdam dat wil, dan komt het er gewoon. De lobby is vele malen sterker dan die van Lansingerland en het economisch belang is vast ook veel groter. Leuk geprobeerd hoor gemeente, maar nu al volstrekt kansloos. HSL 2.0 zit in het vat.

  2. Ik ben van mening dat de regio’s Rijnmond en Haaglanden er pas internationaal bij horen als ze ook beschikken over een volwaardig zakenvliegveld met goede vliegverbindingen over het gehele Europese continent. Het vaak door tegenstanders gebruikte argument dat Rotterdam Airport eigenlijk overbodig is vanwege de nabije aanwezigheid van Schiphol is in mijn ogen niet meer dan een dooddoener. De regio Londen beschikt bijvoorbeeld alleen al over zo´n 6 volwaardige internationale luchthavens binnen een straal van 80 kilometer. Ik heb aan den lijve ondervonden dat de geluidsoverlast die horeca en autoverkeer in bepaalde delen van Rotterdam ´s avonds en ´s nachts over de buurtbewoners uitstort, vele malen hinderlijker is dan het fluisterende geluid van hedendaagse vliegtuigmotoren. Van mij mag Rotterdam The Hague Airport (RTHA) Airport, uiteraard Europees gezien, uitgroeien tot een volwaardig alternatief voor Schiphol. Laat ze maar komen, de Easy Jets, Sky Europes, Wizz Airs etc. Voor de duidelijkheid: Ik heb geen enkele binding met de luchthaven! En heb er ook totaal geen last van, hoewel ik in het verlengde van de landingsbaan van RTHA woon.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*