Kaalslag in het OV – Dat zal toch niet

Het college van B&W gaat, mede namens de raad, op verzoek van Leefbaar 3B raadslid Jan Pieter Blonk met steun van de hele gemeenteraad een brandbrief sturen naar het Kabinet en de Tweede Kamer.

Ten gevolge van Corona (Covid-19) is de afgelopen twee jaar het aantal reizigers in het Openbaar Vervoer (OV) drastisch verminderd. Het Rijk heeft de vervoersmaatschappijen in heel het land een Beschikbaarheidvergoeding OV (BVOV) verstrekt tot maximaal 93% van de misgelopen kaartjesinkomsten. Ook in onze regio hebben RET en HTM die vergoeding ontvangen. Op dit moment is de OV bezettingsgraad nog steeds niet op het niveau van 2019 voordat de coronapandemie toesloeg.

De verwachting is dat het niveau van 2019 in het jaar 2025 weer wordt bereikt. Voor 2023 en 2024 wil het Kabinet geen vergoeding meer geven. Dat is desastreus voor het OV. Er zal een kaalslag optreden, waarbij naar verwachting zo’n 30% op het OV zal moeten worden bezuinigd. Dat betekent schrappen van lijnen, frequenties verlagen, haltes schrappen en geen OV in nieuw te bouwen woonwijken.

In de brief die het college, mede namens de gemeenteraad aan het Kabinet en de Tweede Kamer gaat sturen, wordt aangegeven: “Bied een vangnet voor 2023 en 2024, daarmee houden we het OV overeind en kunnen we straks doorgroeien. Zo dragen we bij aan klimaat en bereikbaarheid van woningen, banen, onderwijs en zorg. En we voorkomen kaalslag. Kabinet, kies voor de toekomst #methetov.”

Binnen de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), waaraan ook onze gemeente deelneemt, is er op aangedrongen dat colleges, gemeenteraden en politiek partijen allen de noodklok luiden bij Regering en Tweede Kamer in Den Haag. De verantwoordelijk staatssecretaris Vivianne Heijnen heeft afgelopen week nog aangegeven geen geld beschikbaar te hebben. In de visie van de raad van Lansingerland is dit niet vol te houden. De staatssecretaris zal echt over de brug moeten komen.

2 Comments

  1. Dan zou het kunnen gaan over buslijn 173 welke 2 jaar teug al een andere route ging rijden in Bleiswijk( de bushokjes op de oude route staan er nog steeds (nu meer dan 2 jaren) en in januari 2022 werden de nieuwe haltes voorzien van bushokjes/fietsstalling, nieuw wegdek en infoborden, in 4 stappen. De infoborden doen het nog steeds niet.Maar u bent toch op de hoogte dat vooral de inwoners van Bleiswijk (velen boven de 65, zeer ruime inkomsten,eigen auto) niet met de bus gaan.Woon aan de Edisonlaan, kijk vanaf balkon in vele bussen,verschillende tijden en zie gelukkig wel een bestuurder en veel lucht. Via OV info kan je te weten komen hoeveel reizigers er op een dag gebruik maken van de lijn.Dan over de kosten. Een persoon 65+ woont in Rotterdam gebruikt OV en dan ook nog lijn 173, volkomen gratis. Maar 65+ wonend in Bleiswijk op weg naar Rotterdam, niet gratis. Doe daar iets aan. Lijn 173 niet opheffen, want er zijn mensen welke hem wel gebruiken. Kosten voor het rijk en niet voor de gemeente.

    • Hoi Peter,
      In het coalitieakkoord is ons speerpunt “gratis OV voor AOW” opgenomen: “Vanaf 2024 starten we een pilot waarbij ouderen met een inkomen tot 120% van het bijstandsniveau gratis gebruik kunnen maken van het OV in het RET-gebied.”
      De oude bushokjes worden – naar het nu lijkt – binnen 8 weken verwijderd.
      Uw tip over de infoborden zal ik aan de fractie doorgeven.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*