Uit onderzoek van TNO blijkt dat de kwaliteit van de geluidsschermen bij de HSL niet goed is. Leefbaar 3B heeft het al eerder gezegd, de HSL-bak fungeert als een klankkast, waarbij het geluid met name naar de Berkel en Rodenrijse kant wordt versterkt. En dat wordt nu wetenschappelijk bevestigd door TNO.
Ook is onlangs bekend geworden dat de nieuwe HSL-treinen niet voldoen aan Europese eisen. Volgens die Europese eisen voor hogesnelheidstreinen – TSI’s – mag een trein maximaal 91 en 87 decibel geluid produceren bij snelheden van respectievelijk 300 en 250km/h. De V250, die volgend jaar samen met de Thalys op de HSL-lijn wordt ingezet ging bij metingen van TNO daar een paar decibel overheen. Twee à drie decibel verhoging is al een verdubbeling van het geluid, dus een verdubbeling van het lawaai.
Pas in het najaar worden door TNO, in opdracht van de minister, weer geluidmetingen gedaan. Ondertussen zitten de inwoners van Lansingerland weer een zomer in de herrie.
Als de geluidsschermen toch aangepakt moeten worden, monteer dan gelijk een horizontaal geluidsscherm boven de HSL-lijn. Misschien is dat technisch te simpel gedacht, maar het idee is volgens Leefbaar 3B de moeite waard nader uit te werken.
Geef als eerste een reactie