Bus Bleiswijk en bushalte Bonfut in Rodenrijs

De Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) gaat het busvervoer voor de gehele regio Rotterdam/Den Haag, ingaande 8 december 2018, aanbesteden voor een periode van 15 jaar. Er is een programma van eisen (PvE) opgesteld waarover alle 23 gemeenten uit de regio een zienswijze kunnen indienen. Met andere woorden zij kunnen aangeven wat zij graag geregeld willen hebben. De gemeenteraad van Lansingerland heeft de nadruk gelegd op de busverbindingen naar en vanaf Bleiswijk richting Metrostation Rodenrijs en Zoetermeer.

Bus Bleiswijk

Leefbaar 3B heeft zich al eerder ingezet om de busverbindingen met Bleiswijk te verbeteren. Het programma van eisen bus is een uitstekende gelegenheid om een stap te zetten in de verbetering van bus naar Bleiswijk. lees meer

Leefbaar 3B woordvoerder Jan Pieter Blonk heeft een amendement (wijzigingsvoorstel) geschreven, mede is ondertekend door CDA, D66, ChristenUnie en VVD, dat in de brief naar de Metropoolregio wordt opgenomen. Het amendement is raadsbreed aangenomen. In de brief staat nu deze passage:

“Wij gaan er zondermeer van uit dat u de busverbinding Metrostation Rodenrijs – Bleiswijk (12.000 inwoners) – Zoetermeer opneemt als een volwaardige en dus verplichte lijn.”

Een volwaardige lijn betekent dat de bus in een passende frequentie rijdt en dat zeven dagen per week, ook ’s avonds. Een verplichte lijn betekent dat de busmaatschappij niet kan gaan knibbelen aan deze lijn.

In de bestuurscommissie Vervoersautoriteit MRDH zullen wethouder Simon Fortuyn en in de Adviescommissie Vervoersautoriteit MRDH raadslid Jan Pieter Blonk er alles aan doen om de volwaardige, verplichte buslijn van en naar Bleiswijk in het programma van eisen bus te krijgen.

Bushalte Bonfut in Rodenrijs

Leefbaar 3B heeft ook in de raadscommissie al aangegeven. “Leefbaar 3B wil graag de bushalte Bonfut terug hebben.” PvdA en GroenLinks wilden dat graag in de zienswijze betreffende het programma van eisen bus opnemen. Leefbaar 3B woordvoerder Jan Pieter Blonk heeft aangegeven dat dat niet verstandig is, maar dat overleg hierover met Rotterdam en de RET veel meer kans van slagen heeft en op kortere termijn gerealiseerd zou kunnen worden.

Het is bijna zeker dat, door het opnemen van de halte Bonfut in de zienswijze, de kans op het in ere herstellen van deze bushalte, niet wordt bereikt. In de gehele procedure die leidt tot het definitief PvE busvervoer zal de wens over de halte Bonfut volledig ondersneeuwen en als dat niet helemaal het geval is, zal het nauwelijks worden gezien.

Een bekend uitgangspunt in de Metropoolregio is: “Wat lokaal kan, moet je lokaal doen” en daar is dit een voorbeeld van. Dus niet op regionaal niveau, te weten de Metropoolregio, maar op gemeentelijk niveau moet dit volgens Leefbaar 3B worden opgepakt. Dus in overleg tussen Rotterdam, Lansingerland en de RET. Leefbaar 3B heeft wethouder Simon Fortuyn gevraagd met zijn Rotterdamse collega Pex Langenberg en de directeur van de RET, Pedro Peters, in overleg te gaan over het in ere herstellen van de bushalte Bonfut.

Hoe eerder het overleg over de halte Bonfut gebeurt hoe beter. De jaarlijkse carrousel van het opstellen van de nieuwe dienstregeling, die altijd begin december ingaat, draait binnenkort weer op volle toeren. Door nu al te gaan overleggen win je tijd, waar je bij het opnemen in de zienswijze deze tijd verliest.

De wethouder zegde niet toe het overleg met Rotterdam en de RET over het in ere herstellen de bushalte Bonfut aan te gaan. Uiteindelijk was daar een motie van GroenLinks, PvdA en Leefbaar 3B voor nodig om dat gesprek te gaan voeren. De motie werd aangenomen, maar wel met de tegenstemmen van VVD, D66, ChristenUnie en WIJ.

2 Comments

  1. Goede zaak dat de gemeente Lansingerland de busverbindingen naar/van Bleiswijk en Zoetermeer wil verbeteren. Dat is absoluut geen overbodige luxe. Wat me wel verbaast is dat qua aansluitende spoorverbindingen het grote, toekomstige vervoersknooppunt Bleizo qua spoorverbinding wordt afgescheept met Sprinters. In plaats van met Intercitytreinen. Het moet voor de NS toch niet zo moeilijk zijn dat elke Intercity die van Den Haag richting Utrecht (en verder) rijdt, ook in Station Bleizo stopt?

  2. Het OV aanbesteden over een periode van 15 jaar vind ik lang,te lang.Mooi dat onze fractie zich inzet voor de bereikbaarheid van Bleiswijk en de Bonfut. Maar zijn dat dan de enige zaken die we nog kunnen regelen en verbeteren in de komende 15 jaar?
    In zo’n periode kan er nl. zoveel veranderen! Denk maar eens aan 2008. Door een hypotheek crisis bij de banken in de US ( lees ING en Aegon)werd geheel Lansingerland in een financiele afgrond geduwd. Ook dat hadden we toen nooit gedacht en verwacht.
    Het zou leuk zijn als we het Programma van Eisen t.z.t.ook in deze mail te zien krijgen.Voor de beslissing uiteraard!!

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*