Een meerderheid van de fracties, waaronder Leefbaar 3B, heeft zich uitgesproken vóór de uitvoering van de voorgestelde maatregelen die door het onderzoeksbureau Boer & Croon zijn voorgesteld.
Afgelopen woensdag 11 september stond een bespreekpunt van VVD, CDA en Leefbaar 3B op de agenda van de Commissie Algemeen Bestuur over de noodzaak voor bewaakte fietsenstallingen.
Een meerderheid van de fracties, waaronder Leefbaar 3B, heeft zich uitgesproken vóór de uitvoering van de voorgestelde maatregelen die door het onderzoeksbureau Boer & Croon zijn voorgesteld. De aanpak is gericht op het verbeteren van de beveiliging van fietsenstallingen, met name bij de metrostations Westpolder, Rodenrijs en Station Lansingerland-Zoetermeer.
Het bureau heeft een analyse gemaakt van de locaties waar fietsendiefstal het meest voorkomt. Op basis van deze bevindingen zijn enkele belangrijke maatregelen voorgesteld, waaronder het opruimen van weesfietsen, het plaatsen van camera’s, en het vastzetten van fietsen aan vaste objecten.
De belangrijkste aanbevelingen zijn voor de stations Westpolder en Rodenrijs: daarvoor wordt een gezamenlijke ploeg mensen geadviseerd om toezicht te houden, evenals de realisatie van zelfservicestallingen (ZSF): fietsenstallingen met toegangspoortjes waarbij je met een bankpas of OV-chipkaart toegang hebt.
Voor het station Lansingerland-Zoetermeer werd door het bureau een uitbreiding van het aantal fietskluizen voorgesteld: maar deze uitbreiding is zo minimaal dat het slechts een druppel op een gloeiende plaat lijkt te zijn. De fractie van Leefbaar 3B ziet liever ook hier in de toekomst een zelfservicestalling verschijnen zodra we starten met de bouw van Bleizo-West.
Voor de metrostations is een MRDH-subsidie beschikbaar om 50% van de kosten voor de implementatie te dekken. Woordvoerder Terry Duivesteijn maakte duidelijk dat Leefbaar 3B graag snel een oplossing tegen de fietsendiefstal wil realiseren, ook als de gemeente het (eenmalige) investeringsbedrag moet voorschieten. Wel moet het college maximaal inzetten op een zo grote mogelijke bijdrage van de MRDH, danwel RET, zowel voor de investering als voor de exploitatiekosten. Met de moeilijke opgave die voor Lansingerland in het verschiet ligt (€ 12 miljoen euro bezuinigingen), zou het goed uitkomen als deze kosten niet op de balans van Lansingerland staan.
Be the first to comment