Komende woensdag 22 april om 19:00 uur is een openbare technisch infoavond gepland in het Stadhuis van Rotterdam voor de raadsleden van Rotterdam en Lansingerland. Aan medewerkers van Rijkswaterstaat kunnen vragen worden gesteld over de inpassing van de A13/A16. Onze woordvoerder Jan Pieter Blonk heeft schriftelijk de volgende vragen alvast ingediend:lees meer
- Nog steeds is er geen sprake van Saldo Nul (Niet horen, niet zien, niet ruiken). Hoe wordt dit opgelost?
- Op sommige plaatsen schermen van 7, 8 à 9 meter hoog bovenop een talud van 5 à 6 meter, waardoor de totale hoogte kan oplopen tot zo’n 15 meter. Dat past niet in “niet zien” van het concept “Niet horen, niet zien, niet ruiken” Wat gaat RWS doen om de hoogte lager te laten zijn en tegelijkertijd Saldo Nul te realiseren?
- Tegelijk met het Tracébesluit (TB) worden geluidproductieplafonds vastgesteld. RWS moet er voor zorgen dat deze plafonds niet worden overschreden. Wie handhaaft dat en wat is de sanctie als het geluidproductieplafond wordt overschreden?
- Is/wordt Saldo Nul opgenomen in het geluidproductieplafond?
- In het ontwerp van de Bewonersgroep Rodenrijs West (BGRW) is de A13/A16 op maaiveld en de N471 er onder door gepland. Wilt u ons de berekeningen van zowel de technisch (o.a. geluid) als financiën overleggen, die hebben geleid tot het niet overnemen van dit ontwerp van de BGRW voor de kruising van de A13/A16 met de N471?
- Tevens willen wij u verzoeken niet alleen het investeringsverschil met het plan van RWS aan te geven, maar ook inzicht te geven in het verschil tussen de jaarlijkse onderhouds- en beheerkosten van het ontwerp van de BGRW en het ontwerp van RWS.
- A4 tussen Schiedam en Delft voldoet aan Saldo Nul. Hoe groot was de financiële investering om de bovenwettelijke maatregelen te nemen?
- Wie heeft/hebben de bovenwettelijke maatregelen betaald?
Beste Jan-Pieter,
Merk tijdens die vergadering ook op dat een hoge taluud een wegdrukkende werking van de grond in de omgeving en dus gebouwen en infrastructuur zal hebben.
Met zo schat ik in enorme schade, waarbij zoals gebruikelijk de rijksoverheid zijn handen in onschuld wast met de dooddoener “bewijs maar eens dat die schade is ontstaan door de 13/16”
Ergo taluud boven +/- 3 meter absoluut onacceptabel, ook al vanwege het “niet zien”.
Ik ben benieuwd,
Gr
Ronald Lermer
Naast dat er kritische vragen worden gesteld, is het ook belangrijk dat inwoners van Lansingerland laten zien dat Saldo 0 een serieuze zaak is. De info-avond van RWS is openbaar en wordt gehouden om 19 uur in het Stadhuis van Rotterdam (Coolsingel 40). Komt allen!