Uitgangspunten mobiliteitsvisie 2040

Er liggen voor heel Nederland de komende 20 jaar grote opgaven betreffende onze mobiliteit. Voor Lansingerland is dat niet anders. We krijgen te maken met:

  • Meer woningen
  • Meer inwoners
  • Meer auto’s, fietsen, scooters en steppen
  • Meer bezorgdiensten in de wijk

In de komende 20 jaar zal meer Openbaar Vervoer (OV) nodig zijn in woonwijken en bij winkelgebieden. Ook het verduurzamen van vervoersmiddelen (zero emissie auto’s, motoren en scooters) zal zeker een heel belangrijke rol gaan spelen in de komende tijd.

Hoe moeten we daar in Lansingerland mee omgaan. Het college van B&W, in casus Leefbaar 3B wethouder Simon Fortuyn, moet daarvoor een mobiliteitsvisie 2040 op gaan stellen. De gemeenteraad zal daar deze maand de uitgangspunten aan hem voor meegeven.

Dat de wereld om ons heen snel verandert ziet iedereen en dat geldt zeker ook voor onze mobiliteit. Gemak en duurzaamheid spelen een grote rol in. De verkeersdrukte neemt toe. Daar moet rekening mee gehouden worden, maar ook nieuwe vervoerconcepten vragen een aanscherping van de inzet van de gemeente. Lansingerland staat voor grote opgaven en die vragen om een nieuwe visie op verkeer en vervoer.

In grote steden is heel veel OV. Buiten de steden is het OV vaak minder intensief aanwezig. Dat leidt ook tot verschillen in uitgangspunten voor de mobiliteit van de toekomst tussen stedelijk en niet stedelijk gebied.

Lansingerland is nu en in 2040 geen grote stad. Wij zijn wel in 2040 een grote gemeente met drie kernen Berkel en Rodenrijs, Bergschenhoek en Bleiswijk met zo’n 90.000 inwoners. Lansingerland is niet vergelijkbaar met een grote stad. Hier is minder OV dan in de stad en het autobezit per huishouden is hier meer dan in de stad. In de nota van het college staat: “Lansingerland ligt midden in een stedelijk gebied.” Leefbaar 3B woordvoerder Jan Pieter Blonk gaf aan dat niet zo te zien. Lansingerland ligt met Pijnacker-Nootdorp tussen de stedelijke gebieden Rotterdam, Zoetermeer, Delft en Den Haag en dat moet qua inrichting ons uitgangspunt blijven. Dorps kan is het niet meer te noemen, maar zeker wel suburbaan en dat is een groot verschil met stedelijk.

Aandachtspunten die Leefbaar 3B heeft meegegeven voor de mobliteitsvisie

  • In onze gemeente zal, net als in heel Nederland, het fietsen enorm toenemen, daar moet rekening mee gehouden worden betreffende veilige fietsroutes en adequate fietsparkeervoorzieningen bij stations, haltes van drukke buslijnen en winkelcentra.
  • Meer fietsen door onze inwoners, zal zeker niet leiden tot forse vermindering van het autobezit. Het zal en en zijn. Een auto hebben en een fiets.
  • Inzetten op minder autogebruik in plaats van minder autobezit.
  • Er is de komende 20 jaar een enorme inhaalslag voor het OV nodig. Het Rijk zal nu z’n verantwoordelijkheid betreffende OV en Corona moeten nemen om nu en in de komende 2 à 3 jaar het OV op de been te houden.
  • De norm voor de afstand tussen woning of winkelcentrum en een OV halte moet maximaal 400 meter zijn.
  • Er zal ook de komende 20 jaar voldoende parkeerruimte voor auto’s in woonwijken beschikbaar moeten zijn. En dat geldt ook voor voldoende parkeergelegenheid bij winkelcentra en supermarkten. De mensen die eens per week voor hun hele gezin de boodschappen doen, kunnen dat niet op de fiets doen.
  • Ruimte voor de auto (ook de elektrische) inperken is niet goed in suburbaan gebied. Hou daar rekening mee in nieuwe wijken.
  • Het aantal parkeerplaatsen in bestaande woonwijken en winkelgebieden aanzienlijk verminderen? Nee, dat zal geen uitgangspunten moeten zijn.
  • Leefbaar 3B gaat niet akkoord met het beperken van autoparkeerruimte in woonwijken en bij winkelcentra. En zeker geen parkeerplaatsen opheffen in bestaande woonwijken. De fractie van Leefbaar 3B zal daarvoor in de vergadering van de gemeenteraad van 25 maart 2021 een amendement indienen.

2 Comments

  1. oner *6.

    M.i gaat JP eraan voorbij dat vele huishoudens verwend zijn met het idee dat tijdens de Corona de supermarkten de boodschappen thuis brengen.
    Misschien raadzaam na te gaan hoe de supermarkten dat zelf ervaren.Niet iedere inwoner ziet het bezoek aan de suup als een uitje. Bezoeken aan de drogist of apotheek kunnen wel degelijk met de fiets worden gedaan.

  2. Stop met auto pesten en geef die klimaatactivisten geen platform, de auto wordt gebruikt voor werk,wat voor werk dit ook is(zelfs je oude matras naar de afvalhoop brengen kan niet op de fiets, dat doen ze in India.) Velen rond de leeftijd van 30 jaar hebben 1 of 2 auto’s(lease,gekocht) en als je deze nu attendeert op de 1,70 cent per liter, steevast het antwoord ” het wordt toch betaald aan mij” Zie maar eens bij je ouders op bezoek te gaan in b.v. Enschede, op de fiets tijdje onderweg toch, met de trein, je weet nooit of je wel weg kan en hoe laat je weer weg moet bij je ouders. Nee, als je tegen de auto bent, verhuis dan naar Siberië maar ga lekker fietsen als je dit wilt, dan kan ik ook zeggen verhuis naar Siberië want de lucht is daar schoner. Tot in jaren blijf lekker autorijden en/of fietsen maar pas op als je Ed Nijpels tegenkomt.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*