Rotterdam stelt besluit A13/A16 uit

Donderdagavond heeft de raad van Rotterdam na urenlange schorsing besloten het besluit over de uitgangspunten Inpassingsovereenkomst en regionaal Uitvoeringsprogramma aan te houden. Naar het zich laat aanzien zal Rotterdam nu pas in november besluiten over de besteding van € 100 miljoen regionaal en Rotterdams geld. Over de € 890 miljoen heeft de minister en de Tweede Kamer een aantal jaren geleden al besloten en afgelopen week heeft de minister na overleg met de wethouders Pex Langenberg (Rotterdam) en Simon Fortuyn (Lansingerland) daar € 15 miljoen bijgeplust.

De extra € 15 miljoen voor de A13/A16 betreffen:

  1. De tunnel in het Lage Bergse Bos 4 meter lager (in Lansingerland);
  2. Het viaduct over de Randstadrail minimaal 1,5 meter lager (in Lansingerland);
  3. Over het gehele tracé tweelaags ZOAB fijn (in Lansingerland en Rotterdam;
  4. Optimaliseren van de beide tunnelmonden (in Lansingerland en Rotterdam);
  5. Het recreaduct wordt minimaal 16 meter breed (in Lansingerland en Rotterdam);
  6. Op zo kort mogelijke termijn wordt op de A20 bij Ommoord tussen afrit Alexander en het Terbregseplein tweelaags ZOAB fijn aangelegd (in Rotterdam)

Door de minister zijn de verlaging van de kruising A13/A16 met de N471 in Lansingerland en het verlagen van de aansluiting van de A13/A16 met de A16 bij het Terbregseplein in Rotterdam niet gehonoreerd. Met name de aansluiting bij het Terbregseplein is voor de raad van Rotterdam aanleiding geweest de besluitvorming aan te houden. Het was erg spannend hoe de stemverhouding in Rotterdam zou uitpakken. Uiteindelijk vond de kleinst mogelijke meerderheid, 23 van de 45 raadsleden, dat de wethouder opnieuw moet gaan onderhandelen met de minister en dat op een later tijdstip over de besteding van de € 100 miljoen regionaal en Rotterdams geld wordt besloten. € 60 miljoen komt van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) en € 40 miljoen van de gemeente Rotterdam.

Maandagavond 21 september 2015 spreekt de gemeenteraad van Lansingerland over de besteding van € 100 miljoen regionaal/Rotterdams geld en de besteding van de extra € 15 miljoen van de minister. Of de raad van Lansingerland het voorbeeld van Rotterdam volgt, en de besluitvorming wederom zal uitstellen, is nog niet bekend. Maar zeker is wel dat ook de raad van Lansingerland wethouder Simon Fortuyn zal vragen, samen met zijn Rotterdamse collega, opnieuw in overleg te gaan met de minister. Vanuit Lansingerland zullen de verlaging van de kruising met de N471 en geluidschermen langs de N209 nabij de Wildersekade worden ingebracht.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*