Nu zeker: Auto’s Driehoek Noordpolder dwars door Edelsteenbuurt

De gemeenteraad van Lansingerland heeft afgelopen donderdag 30 november besloten dat de ontsluiting van de nieuwbouwwijk Driehoek Noordpolder via de Smaragd dwars door de Edelsteenbuurt gaat lopen. Een woonerf waarin stapvoets gereden wordt, zal worden omgebouwd naar een weg waar 30 km/uur gereden mag worden. Het aantal auto’s door de Smaragd zal van circa 80 per etmaal toenemen tot circa 1.100. Dat is ook de reden dat Leefbaar 3B tegen deze ontsluiting van de Driehoek Noordpolder is. Leefbaar 3B is niet tegen bebouwing van de Driehoek, maar wel tegen deze ontsluiting. Vandaar dat Leefbaar 3B tegen de Nota van Uitgangspunten voor de Driehoek Noordpolder heeft gestemd. Dat houdt dus in tegen de bebouwing van de Driehoek.

De fracties van WIJ, VVD, ChristenUnie, D66 en PvdA willen wel dat de ontsluiting van de nieuwe wijk dwars door de Edelsteenbuurt gaat en dat is een meerderheid in de raad. Hiermee visten Leefbaar 3B als grootste fractie, CDA en GroenLinks achter het net. Het was ook geen verrassing dat Leefbaar 3B tegen de ontsluiting via de Smaragd stemde. Al zo’n drie jaar geeft Leefbaar 3B woordvoerder Jan Pieter Blonk aan tegen de ontsluiting dwars door de Edelsteenbuurt te zijn.

Het college gaat nu aan de slag om voor de Driehoek Noordpolder een omgevingsplan (bestemmingsplan) te maken. De meeste woningen zijn grondgebonden met drie bouwlagen. De gemeenteraad heeft aangegeven dat aan de rand van de Driehoek Noordpolder, aan de zijde van het Annie M.G. Schmidtpark, appartementgebouwen kunnen komen met maximaal 4 bouwlagen, dit om het dorpse karaker in de omgeving enigszins vast te kunnen houden. Dat vindt ook Leefbaar 3B en heeft daarom voor het wijzigingsvoorstel van de VVD gestemd. Het college van B&W stelde voor daar tot maximaal zes bouwlagen mogelijk te maken. D66 en PvdA wilden ook zes bouwlagen, maar dat gaat dus niet door.

Een oproep van D66 aan het college om van de Driehoek Noordpolder een duurzame wijk te maken heeft Leefbaar 3B ondersteund, wel nadat de toezegging is gedaan dat het aantal parkeerplaatsen voor auto voldoet aan de parkeernota. Dus geen vermindering van het aantal parkeerplaatsen per woning. Er komen voldoende laadpalen voor elektrische auto’s. Daarnaast zijn een goede loop- fietsverbinding naar de bushalte bij de Anthuriumweg en veilige fietsparkeerplaatsen bij de bushalte toegezegd door het college.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*