Bestuurders redden ‘huwelijk’ met RET

RET_tramhaltepaalDeze kop stond afgelopen zaterdag in het AD boven een artikel dat de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) de komende 10 jaar met de RET verder wil gaan voor het railvervoer (tram en metro/randstadrail). Een dag eerder werden de gemeenteraadsleden door het dagelijks bestuur van de Metropoolregio geïnformeerd over de wijze waarop de MRDH zeggenschap wil realiseren door deelname in RET N.V. en HTM Personenvervoer N.V.

De essentie is dat de Metropoolregio tevreden is over het railvervoer van de RET (Rotterdamse regio) en HTM (regio Haaglanden) en daarom de komende 10 jaar met beide railvervoerders verder wil. Om dat met zekerheid te kunnen bereiken ligt een openbare aanbesteding niet voor de hand en daarom ook heeft het dagelijks bestuur van de Metropoolregio er voor gekozen een zogenaamde inbesteding van de concessies Rail Rotterdam 2016 en Rail Haaglanden 2016 voor te bereiden. Het voornemen is deze concessies op grond van inbesteding te gunnen aan respectievelijk RET N.V. en HTM Personenvervoer N.V. lees meer

Deze inbesteding, zegt het dagelijks bestuur van de MRDH, is mogelijk op grond van de Wet personenvervoer 2000, die daarbij als voorwaarde stelt dat de concessieverlener (MRDH) over de concessiehouder (RET en HTM) ‘net als over haar eigen diensten’ zeggenschap uitoefent. Om uitvoering te geven aan deze bepaling heeft de MRDH in de afgelopen periode afspraken gemaakt met de eigenaren van de RET (gemeente Rotterdam) en de HTM (gemeente Den Haag). Deze afspraken houden in dat MRDH van zowel de RET als van de HTM één aandeel koopt. Daarmee heeft, geeft het dagelijks bestuur van de Metropoolregio aan, de MRDH zeggenschap binnen de beide vervoersorganisaties. De overgrote meerderheid van de aandelen blijft in handen van de RET en de HTM.

Leefbaar 3B woordvoerder Jan Pieter Blonk vindt het begrijpelijk dat het dagelijks bestuur van de MRDH dit voorstelt, maar is wel benieuwd of deze constructie, met één enkel aandeeltje, juridisch stand houdt ten einde een openbare aanbesteding te ontlopen.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*