Donderdagmiddag heeft Leefbaar 3B wethouder Henk de Paepe tijdens een hoorzitting van de Vaste Kamercommissie I&M (Infrastructuur & Milieu) harde taal laten horen over de lawaaioverlast, die een groot deel van de bewoners van Lansingerland al lange tijd heeft van de HSL-treinen, die tussen de woonwijken van Lansingerland rijden. “De bewoners zijn het spuugzat” sprak hij uit. Over nu tot 2022 gaan rijden met treinen, die niet geschikt zijn voor HSL-spoor en waarmee ongetwijfeld weer extra lawaai wordt veroorzaakt, gaf De Paepe in de Tweede Kamer aan: “Een stap te ver, wat nu over ons heen komt.”
De Paepe gaf aan dat er de afgelopen 2½ jaar geen enkele merkbare vermindering van geluid is geconstateerd en er geen duidelijkheid is over wanneer definitieve maatregelen aan HSL-spoor in Lansingerland worden genomen. Welke maatregelen aan de treinen worden genomen is al helemaal onduidelijk. Onze inwoners hebben lang genoeg in de herrie gezeten.
Dat de vertraging van de drie pilotonderzoeken van de geluidswerende beplating, de raildempers en de minischermen tussen de sporen weer vertraging hebben opgelopen is eigenlijk aan niemand meer uit te leggen.
Verschillende Kamerleden kennen inmiddels de situatie in Lansingerland heel goed. Leefbaar 3B heeft er vertrouwen in dat de Kamerfracties van het Kabinet eisen dat het ministerie van I&M zich houdt aan de afspraken:
- De beloofde 57 dB(A) mag niet overschreden worden
- De toegestane piekbelasting van 85 dB(A) mag niet opgehoogd worden
- Inzet van gewone treinen op het HSL-spoor mag niet leiden tot weer meer geluidoverlast
- De pilotmaatregelen moeten op korte termijn tot objectieve meetresultaten leiden
Be the first to comment