Donderdag 26 januari 2012 heeft Leefbaar 3B wethouder Henk de Paepe in het Ronde Tafel gesprek de leden van de commissie Infrastructuur en Milieu van de Tweede Kamer geïnformeerd over de gevolgen voor de leefbaarheid in Lansingerland door de geluidsoverlast van de HSL-treinen. (klik hier voor de presentatie van Henk de Paepe).
Nu hebben heel veel inwoners enorme lawaaioverlast te verduren en gezien de toekomstverwachtingen zal die overlast alleen maar toenemen. De geluidsexpert van de DCMR Rogier Wigbels heeft geluidstechnisch de Tweede Kamerleden aangegeven dat grens van 57 dB(A) nu en bij niet ingrijpen in de toekomst fors wordt overschreden. Politiek gezien hebben De Paepe en Wigbels heel goed en indringend de Kamerleden gewezen op het belang de wettelijk vastgestelde geluidsnorm niet te overschrijden. De indruk is dat de boodschap vanuit Lansingerland bij de Kamerleden goed is geland.
De Kamerleden dienen de minister op haar verantwoordelijkheid te wijzen om de leefbaarheid in Lansingerland te borgen, door er voor te zorgen dat het geluidsniveau van de HSL in Lansingerland de 57 dB(A) niet overschrijdt. Hoe dat gebeurt moet de minister bepalen en betalen. Als dat een “Dak op de Bak” is, is dat goed.
Op 15 februari 2012 van 13:00 -17:00 uur spreken de leden van de Tweede Kamercommissie Infrastructuur en Milieu met minister Schulz over de brede HSL problematiek en de geluidsproblemen in Lansingerland. Dan moet duidelijk worden of de geluidsproblemen in Lansingerland echt worden aangepakt.
Be the first to comment