Leefbaar 3B blijft strijden voor realistische oplossingen en verkeersveiligheid op de N209

N209 t.h.v. Bleiswijk

Na de commissievergadering van 3 december stond de N209 dit keer op de agenda van de gemeenteraadsvergadering van 19 december.

Tijdens deze bijeenkomst werden verschillende amendementen en een motie behandeld. Woordvoerder Machiel Crielaard zette namens Leefbaar 3B opnieuw onze standpunten uiteen. Het belang van realistische maatregelen, goede doorstroming, verkeersveiligheid en samenwerking met de provincie stonden daarbij centraal.

Veiligheid eerst: Pleidooi voor een fietstunnel

Leefbaar 3B diende een amendement in om de fietstunnel bij Bleiswijk-Zuid expliciet vast te leggen in het raadsbesluit en goed te borgen in de verkenningsfase. Deze kruising is een belangrijke route voor schoolgaande kinderen. Een fietstunnel is een essentiële maatregel om dit veiligheidsknelpunt op te lossen en de doorstroming te verbeteren. Wij vertrouwen op een positief resultaat uit de verkenningsfase en hopen dat de tunnel snel gerealiseerd kan worden.

Parkeernormen: Realisme boven idealisme

Leefbaar 3B is mede-indiener van het amendement om de maatregel over gebiedspecifieke parkeernormen te schrappen. Hoewel minder autogebruik een mooi streven is moeten we ook realistisch te blijven. Toekomstige bewoners van locaties zoals de Merenweg hebben straks geen volwaardige OV-verbinding tot hun beschikking. Dat wordt een probleem voor de toekomstige inwoners aan de Merenweg die bijvoorbeeld in Boskoop of Waddinxveen werken. In specifieke gevallen, zoals straks in Bleizo, kan een lagere parkeernorm passend zijn. Maar voor locaties zonder goede OV-verbinding is dat geen optie. Voor Leefbaar 3B blijft voldoende parkeergelegenheid een belangrijk speerpunt.

Snelheidsverlaging N209: Onderzoek is noodzakelijk

Leefbaar 3B stemde tegen het amendement van de VVD om een snelheidsverlaging van 80 km/u naar 60 km/u niet te onderzoeken. Wij vinden dat deze maatregel juist wél moet worden bekeken. Een snelheidsverlaging kan bijdragen aan betere doorstroming, minder sluipverkeer tussen de A12 en A16, en het kan bovendien een lagere geluidswal mogelijk maken voor bewoners van de Zeeheldenbuurt. De VVD stelde dat een snelheidsverlaging wettelijk niet haalbaar zou zijn, maar verwees daarvoor slechts naar een enkel mailbericht. Voorbeelden uit Gouda en Leusden tonen aan dat een snelheidsverlaging op een N-weg wél haalbaar is. Leefbaar 3B is wél voor goede doorstroming en onderzoek naar deze maatregel dus stemden wij tegen het amendement.

Samenwerking met de provincie

Tot slot steunde Leefbaar 3B de motie van de ChristenUnie om het commitment van de provincie Zuid-Holland te borgen. Zonder samenwerking en financiële steun van de provincie kunnen cruciale maatregelen niet volledig worden gerealiseerd. Het is van groot belang dat we gezamenlijk verantwoordelijkheid nemen voor de aanpak van de N209.

Met deze standpunten blijft Leefbaar 3B zich inzetten voor een veiliger, beter doorstromende N209, waarbij we luisteren naar de zorgen en wensen van onze inwoners.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*