Berkel-Centrum is overlast tweewielers zat en eist actie: “Het is wachten op een ernstig ongeval”

Bewoners en ondernemers van Berkel-Centrum zijn de overlast van fatbikes, scooters en fietsers spuugzat.

Op een bijeenkomst die afgelopen maandag werd georganiseerd door Leefbaar 3B, CDA Lansingerland, de VVD Lansingerland en de winkeliersvereniging Berkel Centrum kwamen tientallen deelnemers af. De drie politieke partijen hebben de opmerkingen en mogelijke oplossingen genoteerd en gaan daarmee aan de slag.

Dat er een serieus probleem is, blijkt wel uit de verhalen van de bewoners en ondernemers. Jongeren op fatbikes scheuren ongezien door het dorp, fietsers stappen nauwelijks af en scooters zien in menig plein een verborgen circuit. Ondernemers zijn bang dat het een keer goed mis gaat wanneer een klant de winkel uitstapt. “Het is gewoon wachten op het eerste, ernstige ongeluk.” Bewoners ervaren vooral overlast in de avonduren, wanneer de scooters door het dorp scheuren en fatbike bezitters spelen met hun alarmsystemen. Een bewoner laat een filmpje zien waarop scooters elkaar achterna zitten op het Westerplein en veel herrie produceren. “Ik hou het zo niet meer vol en overweeg te verhuizen.”

Zowel de bewoners als de ondernemers vinden dat er meer gehandhaafd moet worden. “We zien de wijkagent nauwelijks in onze winkel”, aldus een ondernemer. “En klagen helpt ook niet, want er wordt gewoon niets mee gedaan.” Ook bewoners hebben het melden inmiddels opgegeven. “We hebben heel fanatiek gemeld en zelfs een dossier opgebouwd, maar er gebeurt niets.” Uit eerdere schriftelijke vragen blijkt dat er in de eerste zes maanden tijd slechts 141 boetes zijn uitgeschreven. “Dat is echt laag, want ik zie al 141 overtredingen op een dag”, aldus een bewoner. 

Over de overlast is veel herkenbaarheid en overeenstemming, maar wat betreft de oplossingen is er iets meer verdeeldheid. Waar de meeste deelnemers voor pleiten is een 24 uurs fietsvrij centrum. “Dat is duidelijk voor iedereen. Voor de winkeliers, de bezoekers en de handhavers”, aldus een deelnemer. Een ander voorstel dat op instemmend geknik kon rekenen is het plaatsen van duidelijke borden met daaronder de boetebedragen voor wie niet wil afstappen. Onder meer in Voorburg en Naaldwijk werkt dat goed.

Ook moeten er meer undercoveracties komen, want nu stapt iedereen af als er een handhaver te zien is. Daarnaast willen veel van de deelnemers echt een groot handhaving offensief, waarbij een tijdlang flink gecontroleerd wordt. Dan krijgen mensen ook echt het gevoel dat afstappen de norm is. Andere oplossingen zoals het fysiek maken van een fietspad op de Westersingel bij de Lidl kon op iets minder instemming rekenen. 

De drie partijen beloven met de uitkomsten snel aan de slag te gaan. “We hebben enorm waardevolle input gekregen van deze betrokken ondernemers en inwoners waar we nu mee aan de slag gaan”, aldus raadslid Terry Duivesteijn van Leefbaar 3B. “Dat er echt een gedrags- en veiligheidsprobleem is, is hier meer dan duidelijk geworden.” Op raadslid Job Halkes (CDA Lansingerland) hebben vooral de persoonlijke verhalen indruk gemaakt. “Mensen die anderen op het fietsverbod wijzen krijgen een grote bek terug. Dan vraag ik me af, wat voor opvoeding heb je gekregen?” Nathalie van Bakel (VVD Lansingerland) snapt niet waarom er maar zo weinig boetes worden geschreven. “De bewoners vragen terecht om meer inzet en maatregelen want ze voelen zich in de steek gelaten en onveilig. Wij willen dit gezamenlijk snel oppakken en naar de gemeenteraad brengen.”

De drie partijen willen de uitkomsten nog dit jaar in de gemeenteraad bespreken en zullen het college verzoeken aan de slag te gaan met concrete maatregelen, zoals een structureel handhavingsplan, een 24-uurs fietsvrij centrum en het aanbrengen van duidelijke bebording met boetebedragen. Via de websites en social mediakanalen van de drie partijen worden inwoners en ondernemers op de hoogte gehouden.

De drie partijen houden het niet alleen bij Berkel, maar willen ook een dialoogavond organiseren voor Bergschenhoek en Bleiswijk.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*