Adviescommissie Vervoersautoriteit: Bus 173 Bleiswijk verplichte lijn

De Adviescommissie Vervoersautoriteit MRDH heeft afgelopen woensdag besloten in de zienswijze, betreffende het Programma van Eisen Bus, richting de Bestuurscommissie Vervoersautoriteit MRDH op te nemen dat de buslijn 173 – Metrostation Rodenrijs – Bleiswijk – Station Bleizo – Zoetermeer een verplichte lijn wordt. Dat betekent dat de bus zeven dagen per week en ook ’s avonds moet rijden op deze route. Dus 23 gemeenten, vertegenwoordigd in de Adviescommissie Vervoersautoriteit, zijn het met elkaar eens dat deze buslijn een verplichte lijn moet worden.

Leefbaar 3B raadslid Jan Pieter Blonk heeft namens de gemeenteraad van Lansingerland in de Adviescommissie Vervoersautoriteit een pleidooi gehouden dat deze buslijn 173 door Bleiswijk en Bergschenhoek, met ingang van 8 december 2018 (het moment dat de nieuwe busconcessie in gaat), een verplichte lijn wordt. Dat was nodig, omdat de lijn in het concept Programma van Eisen Bus is opgenomen als een niet-verplichte lijn. De adviescommissie is het er over eens geworden dat deze buslijn van regionaal belang is vanwege: lees meer

  • de sterke relatie met het nieuwe openbaarvervoer knooppunt Bleizo. Er wordt niet voor niets door de gemeenten Lansingerland en Zoetermeer en de Metropoolregio een forse financiële investering gedaan om station Bleizo te realiseren. Het is dan ook van belang dat zoveel mogelijk reizigers met de verschillende vormen van openbaar vervoer naar station Bleizo kunnen gaan;
  • het feit dat Bleiswijk met 12.000 inwoners en een deel van Bergschenhoek te allen tijde een goede een busverbinding moeten hebben;
  • het feit dat goede, volwaardige verbindingen van het nieuwe openbaarvervoer knooppunt station Bleizo met Zoetermeer, Bleiswijk en Bergschenhoek noodzakelijk zijn. Station Bleizo gaat in december 2018 open.

Kortom, goede en voldoende redenen voor de Adviescommissie Vervoersautoriteit dat de buslijn Metrostation Rodenrijs – Bleiswijk – Station Bleizo – Zoetermeer een verplichte lijn moet worden.

Het is nu aan de Bestuurscommissie Vervoersautoriteit, waarin de 23 wethouders Verkeer en Vervoer van de MRDH-gemeenten zitting hebben, om de buslijn in het Programma van Eisen voor de nieuwe busconcessie op te nemen als een verplichte lijn. Je zou zeggen, om zo’n unaniem advies kan de bestuurscommissie niet heen en natuurlijk ligt bij de bestuurscommissie ook de zienswijze van de gemeenteraad van Lansingerland, waarin eveneens wordt aangedrongen op een verplichte buslijn (173) Metrostation Rodenrijs – Bleiswijk – Station Bleizo – Zoetermeer.

1 Comment

  1. Een goede lobby van Jan Pieter Blonk namens Leefbaar3B voor de strikt noodzakelijke busverbinding in Bleiswijk en Bergschenhoek.
    Het zou heel onverstandig zijn om het advies van De Adviescommissie Vervoersautoriteit MRDH te negeren om dit als een verplichte lijn te laten bestaan.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*